tirsdag den 29. september 2009

Kapitel 11 i bogen Dansk, kultur, kommunikation af Mogens Sørensen. ”Mediekultur” af Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt.
Tekst 1 ”Mediekultur” handler i det store og hele om de unges brug af medierne, mediernes udvikling samt hvordan man som pædagogstuderende kan bruge medierne i den daglige studietid.
Forfatterne af teksterne skriver at deres formål med denne tekst er, at give pædagoger, lærere og studerende en anden holdning til brug af medier,, så de kan bruge dem i deres daglige praksis. Selve teksten er udformet som et undervisningsforløb med centrale tematikker, forslag til brug af medier, samt litteraturhenvisninger. Udvalget af forskellige medier er eksploderet de sidste 50 år. Forskellige kanaler, både på tv ig i radio, mobiltelefoner, internet og ipod er bare nogle af tingene, og medierne er ikke længere nødvendigvis forbundet til en stikkontakt for at kunne fungere. Medierne er ikke afhængige af tid og sted og til bestemte apparater og deres indhold kan sagtens være fælles, selvom det er to forskellige slags medier. Mediernes udvikling betyder også, at de er blevet interaktive og brugerne er selv med til at bestemme indholdet.
Forfatterne af teksten beskriver også, hvor vigtigt det er for pædagoger at kunne identificere sig og bruge, samt anerkende børn og unges lyst til at bruge medierne. En ting som computerspil kan bruges til mange ting. Vedholdende opmærksomhed om en ting, fælles samvær og udvikling af kompetencer. Det er pædagogens rolle at sikre en kreativ anvendelse af computeren i institutionen.
De to forfattere giver også i teksten en gennemgang og introduktion til forskellige netværk/fællesskaber, der kan arbejdes med bla. Weblogs, Flickr, Delicious og Bloglines. Disse teknologier giver ifølge de to forfattere mulighed for individuel udfoldelse og dannelse af fællesskaber med andre studerende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar